صفحه ها
دسته
دانلود
وبلاگ دوستان
پیوندها
وبلاگ دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 384774
تعداد نوشته ها : 571
تعداد نظرات : 506
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

 



مرتضی شیرودی


جهانی سازی ریشه در غرب دارد و در آن جا متولد شده و پرورش یافته است . اصول و مبانی فکری و فلسفی آن دقیقا همان اصول و مبانی تفکر غرب است . اندیشمندان متعددی نیز بر ارتباط مستقیم بین جهانی سازی و غرب و بر پروژه بودن آن تاکید دارند. در راس پروژه جهانی سازی آمریکاست اما به دلایل مختلفی از صلاحیت رهبری جهانی سازی برخوردار نیست . در این صورت این سئوال پیش می آید : اگر آمریکا یا مسیحیت دولتی قادر به رهبری عادلانه جهان نیست پس چه چیزی از این توانایی برخوردار است ! پاسخ این سئوال اسلام است . اما آیا جهانی سازی اسلام براساس تعالیم دینی قابل اثبات است ! این جهانی سازی بر چه اصولی استوار است و ویژگی ها و ابزارهای آن کدام است در پاسخ به سئوال های مذکور مباحث زیر را مرور می کنیم :
جهانی شدن در کلام خدا و معصومین : اسلام جهانی تولد یافت مسلمانان برای جهانی کردن اسلام بسیار کوشیدند شیعیان هم دل به حکومت جهانی حجه بن الحسن (ع ) سپرده اند. آیات و روایات اسلامی نیز پروسه جهانی شدن اسلام را مورد تایید و تاکید قرار داده اند.
از جمله آیات و روایات فراوانی که درباره جهان مداری اسلام است موارد زیر کاربرد بیشتری دارد :
الف ) قرآن : آیاتی از قرآن به مسئله جهانی شدن اسلام اشاره دارند :
1 ـ « و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین و نمکن لهم فی الارض و نری فرعون و همن و جنودهمامنهم ماکانوا یحذرون » ما می خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم و حکومت شان را در زمین پابرجاسازیم و به فرعون و هامان و لشگریان شان آن چه را از آن ها (بنی اسرائیل ) بیم داشتند نشان دهیم » . (قصص آیه 5 و 6 )
این دو آیه گرچه به قصه حضرت موسی (ع ) فرعون و بنی اسرائیل مربوط است ولی محتوا و مفهوم آیات تنها به آن برنمی گردد آن چه در آن دوره اتفاق افتاد جلوه ای از اراده خداوند برای حاکمیت بخشیدن مستضعفین بر مستکبران بود در حالی که اراده خدا در این باره به طور کامل تحقق نیافته است . پس روزی می رسد که خداوند حاکمیت خویش بر زمین را از طریق سپرده آن به دست بندگان صالح تحقق بخشد.
3 ـ « هوالذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لوکره المشرکون » او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد . تا آن را بر همه آیین ها غالب گرداند . هر چند مشرکان کراهت داشته باشند » . (توبه آیه 36 )
امام صادق (ع ) در تفسیر این آیه فرمود : سوگند به خدا هنوز تفسیر این آیه تحقق نیافته است . راوی پرسید : فدایت شوم پس چه زمانی تحقق می یابد امام فرمود : وقتی با اراده خدا قائم قیام کند. بنابراین جهانی شدن اسلام و تشکیل حکومت واحد جهانی امام زمان (عج ) با به کارگیری علوم و فنون نوین به انجام می رسد و تداوم آن با تدبیر تدبر دانش و بینش میسر می شود.
3 ـ « ولقد فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصلحون » « در زبور بعد از ذکر (تورات ) نوشتیم که بندگان شایسته ام وارث (حکومت ) زمین خواهند شد » !
« یرثها » جنبه جهان شمولی دارد یعنی همه حاکمان زمین عباد صالحین خواهند شد. این مطلب در مزامیر داوود مزمور 37 به این صورت آمده است : « حلیمان وارث زمین خواهند شد » . زبور در این جا نه زبور داوود بلکه به اعتقاد مرحوم طبرسی مراد مطلق کتاب آسمانی است . از این رو برخی از مفسران آیه فوق را این گونه ترجمه می کنند : « علاوه بر قرآن در زبور هم گفتیم : بندگان شایسته ام وارث (حکومت ) زمین خواهند شد! »
4 ـ « وعدالله الذین امنوا منکم وعملوا الصالحت لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا یعبدننی لایشرکون بی شیئا و من کفر بعد ذلک فالئک هم الفسقون » « خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند وعده می دهد که قطعا آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد. همان گونه که به پیشینیان آن ها خلافت روی زمین را بخشید و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده پابرجا و ریشه دار خواهد ساخت و ترس شان را به امنیت و آرامش مبدل می کند. آن چنان که تنها مرا می پرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت و کسانی که پس از آن کافر شوند فاسقند » . (نور آیه 55 )
در واقع آیه مذکور بر این مسئله دلالت دارد که خداوند جهان را با خاندان رسالت و امامت شروع کرد با آن ها نیز ختم می کند یعنی جهان در آغاز در اختیار شایسته ترین بندگان خدا بود و در انتها هم در ید قدرت صالحان روزی زمین است . احادیث زیادی نیز تصریح دارند که در آینده حکومت الهی روی زمین از سوی فردی از خاندان رسول خدا(ص ) بنا می شود. او از فرزندان علی (ع ) و فاطمه (ع ) است و این خاندان و ولی عصر(عج ) کلیدهای حکمت و معدن های رحمت الهی اند.
ب ) حدیث : برخی از روایات و احادیث اسلامی به تفسیر آیات مربوط به جهانی شدن اسلام پرداخته اند از جمله :
.1 رسول خدا(ص ) فرمود : « خلفا و جانشینان من و حجت های خدا بر خلق پس از من دوازده نفرند اول آنان برادرم و آخرشان فرزندم . گفته شد : ای رسول خدا(ص ) برادرت کیست فرمود : علی بن ابی طالب (ع ). سئوال شد : فرزندت کیست فرمود : مهدی که زمین را از قسط و عدل پر سازد همان سان که از ظلم و جور پر شده باشد. قسم به آن که مرا به حق به عنوان بشارت دهنده و ترساننده برانگیخت اگر از عمر دنیا یک روز باقی مانده باشد خدا آن را چنان طولانی سازد تا فرزندم مهدی قیام کند سپس عیسی بن مریم پشت سرش به نماز ایستد » .
2 ـ رسول خدا(ص ) فرمود : « در آخر الزمان مردی از فرزندان من قیام کند که اسم او همانند اسم من و کنیه اش مثل کنیه من است زمین را از عدل پرسازد چنان که از ظلم پر شده است و او مهدی (عج ) است » .
3 ـ پیامبر فرمود : « مهدی از ما (از من ) است . چهره ای نورانی دارد و بینی ای خمیده . زمین را از قسط و عدل پر سازد چنان که از ظلم و جور پر شده است » .
4 ـ رسول خدا(ص ) فرمود : « اگر عمر دنیا جز یک روز نمانده باشد خدای تعالی آن روز را چنان طولانی کند تا در آن روز مردی از من و اهل بیتم قیام کند که اسم او اسم من است » .
5 ـ علی (ع ) از پیامبر(ص ) پرسید : آیا مهدی (عج ) از ما آل محمد است یا غیر ماست رسول خدا(ص ) فرمود : « بله از ماست . خداوند به سبب او ختم کند(کمال بخشد) چنان که به ما آغاز کرد » .
این احادیث پنج گانه بر پنج نکته مهم تاکید دارند :
اول اسلام درصدد گسترش خود در گستره جهان است
دوم گسترش جهانی اسلام توسط امام زمان (عج ) تحقق می یابد
سوم حکومت امام زمان (عج ) یک حکومت جهانی است
چهارم جهانی شدن اسلامی بر پایه عدل و قسط قرار دارد
پنجم حکومت جهانی امام زمان (عج ) عمری طولانی دارد.


دسته ها : امام زمان
X